Konverstation med ett barn

Barnkonvention blev lag för snart 2 år sen och på Segeåns Vattendragsförbund och Vattenråd försöker vi vara noga med att lyssna på barnen och involvera dem genom våra exkursioner och på vår hemsida.

Idag har jag haft möjlighet att ha ett härlig samtal med en 6 åring om hur hen ser på naturen och det är så charmigt enkelt. Såhär lät det.

6 åring: Man måste vara rädd om naturen

Jag: Varför måste man vara det?

6 åring: För att naturen ska inte bli skadad och dö för då lever inte människorna mer. Och man ska inte röra det om det kan dö då eller om det är något giftigt.

Jag: Hur ska vi ta hand om naturen?

6 åring: Vi ska ge djuren goda saker som är bra för dem och som deras magar tåler.

Jag: Men växterna då?

6 åring : Vattna dem, låta dem stå i solen.

Jag: Hur tar vi hand om vattnet?

6 åring: Jag vet inte

Jag: Är det viktigt att ta hand om vattnet?

6 åring: Nä, man måste bara rengöra det, som dom gör på reningsverket. Men det är viktigt att man fixar vattnet rent och sådär. Och att man tar det och ger till alla och dricker det liksom.

Jag: Men djuren som bor i vattnet? är dom viktiga?

6 åring: Det är viktigt att fiskarna äter växterna.

Jag: Varför är det viktigt?

6 åring: Därför att annars så finns det några grejer som inte är så bra för dem att äta och då kan dom dö och då dör människorna.

Jag: Varför kan vi inte leva utan fiskarna?

6 åring: För dom är en del av vår natur och vi måste dö samtidigt. Och varje gång ett djur dör så måste en människa dö.

Jag: Men har du tänkt på att vi ju äter djur?

6 åring: Ja men dom är redan döda. Men det är inte bra att dom dödar djuren sådär.

Jag: Varför tycker du om naturen?

6 åring: För att den är så fin och söt och alla människor kan bara leva av dem. Det är så avslappnande

Jag: Vad är det som gör att naturen hjälper oss att leva?

6 åring: Det är att den är så viktig för kroppen

Jag: Men hur?

6 åring: För kroppen gillar den.

Jag: Hur tror du att vi får luft andas? Tror du att naturen hjälper till? Hur?

6 åring: Ja det tror jag. Naturen blir nog glad eller arg eller så.

Jag: Visste du att träden och alla gröna växter gör så att vi kan andas?

6 åring: Ja och när dom skakar så kommer luft, moln och himlen hjälper också till.

Jag: Vet du vad klorofyll är?

6 åring: Nej men jag vet vad en vattenmolekyl är och nu vill jag inte svara på mer.

Det fina med barnets svar är att barnet tydligt är medvetet om att vi måste ta hand om naturen och djuren, att vi måste vara snälla och att vi är beroende av naturen. Men varför spelade inte så stor roll, eller hur naturen påverkar våra möjligheter att leva. Det bara är så. Naturen är viktig och den ska vi ta hand om.

På ett sätt är det ju precis så. och samtidigt är det så oändligt mycket med komplicerat.

Som miljövetare och klimatstrateg med ett antal års erfarenhet av vattenvårdsarbete så är det ju för mig givet att vi måste prioritera naturen. Vi måste ha naturvård, vattenvård och miljö i toppen av agendan för har vi inte det så dör vi. Vad spelar det andra för roll då.

Men hur kommer man dit? Genom utbildning! Men hamnar då inte utbildning ännu högre upp? Och vad ska vi betala det med? Och var ska utbildningen ske? Var ska vi bygga skolorna? Och alla bostäderna? Hur ser vi till så att folk har råd att bo i bostäderna? För oss är det tydligt hur den delen VI arbetar med att värna om, ska tas om hand, hur den ska prioriteras och hur den måste få ta sin plats. Men för politikerna är det ett stort intrasslat garnnystan de ska reda ut. Och då kommer vi tillbaka till utbildning. Hur gör man rätt val om man saknar kunskap? Därför anser vi att det är så viktigt med utåtriktad verksamhet. Att träffa folk på alla nivåer i samhället. Prata med dem, lyssna på dem, utbilda dem. Oavsett om det är kommunpolitiker eller en nyfiken 6 åring.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *